sâmbătă, 14 decembrie 2013

2013. Vladimir Putin a adresat un mesaj Adunării federale a Rusiei


În salonul Sf.Gheorghie la 12 decembrie s-au întrunit circa o mie de persoane invitate să ascutle mesajul președintelui de la sfârșit de an. Printre invitați s-au numărat membrii Consiliului Federației, deputații Dumei de stat, membrii guvernului, șefii Curții cunstituționale, Supreme și de Arbitraj, corpul de guvernatori, președinții adunării legislative a subiecților federali, șefii confesiunilor tradiționale, personae publice, conducătorii celor mai impunătoare mass-media. 11:30 12 decembrie 2013 Mihail Klementiev/РИА Новости/RIA Novosti În conformitate cu Constituția Rusiei președintele anual se adresează parlamentului cu un mesaj referitor la situația din țară, cât și asupra vectorilor politicii externe și interne. La începutul discursului său Vladimir Putin a atras atenție asupra necesității inaugurării unei dezbateri sociale în țară. El a subliniat că inițiativele sociale trebuie să fie parte a politicii de stat. Potrivit spuselor președintelui, în cel mai scurt timp va fi elaborată legea ”Cu privire la controlul social”. De asemenea Putin a declarat că este nevoie ca organizațiile de apărare a drepturilor să fie sprijinite. ”O temă importantă o reprezintă relațiile interetnice. Noi trebuie să apărăm unitatea societății noastre”, a afirmat președintele. Principala cauză a apariției conflictelor interetnice el a calificat-o ca fiind ”internaționala amorală”, în fața căreia Rusia trebuie să se apere. Un alt aspect al mesajului lui Vladimir Putin a constituit-o sănătatea. El a declarat că sistemul OMC în regim exhaustiv trebuie să asigure măsurile de finanțare a garanției de stat pentru un ajutor medical gratuit. Politica locativă treebuie să devină unul din factorii determinanți pentru dezvoltarea demografică a țării, a declarat Putin. Conform spuselor președintelui, către anul 2016 este necesar să fie depășită bariera de 75 mln metri cubi pentru noua locuință. Vladimir Putin a atins problema PIB-ului, conform afirmațiilor sale, principale cause de încetinire a creșterii economice a Rusiei poartă un character intern, nicidecum extern. Președintele Rusiei a chemat la o organizare a forței de muncă străină, întrucât migrația muncii străine acutizează situația criminogenă din țară și provoacă tensiuni sociale. Regiunile pot oferi două luni de vacanțe în cazul impozitării pentru întreprinderile mici și mijlocii din sfera producției, sociale și a științei. Relansarea Siberiei și a Extremului Orient reprezintă o prioritate națională pentru întregul secol XXI. ”Noi nimănui nu-i impunem nimic”, a spus Putin vorbind de Uniunea vamală și de o evantuală aderare a Ucrainei la aceasta. Președintele V.Putin și-a încheiat discursul în fața Adunării federale afirmând că laitmotivul Constituției reprezintă sentimental de responsabilitate pentru țară și trebuie să fie executate toate prevederile ce au fost expuse din mesajul său. ” Sunt convins că întoarcerea Rusiei către Oceanul Pacific, dezvoltarea dinamică a tuturor teritoritoriilor noastre orientale nu doar va deschide noi oportunități în economie, noi orizonturi, dar va oferi instrumente suplimentare pentru desfășurarea unei politici externe active. (...) dezvoltarea mondială devină mult mai contradictorie și mai dinamică. În aceste condiții sporește o responsabilitate istorică pe care trebuie să și-o asume Rusia. Și nu numai ca un garant cheie a stabilității globale și regionale, dar ca stat, care consecvent își revendică abordările sale valorice. Inclusiv, în relațiile internaționale. Acumularea concurenței politico-militară, economice, informaționale nu se diminuează, ci se acutizează. Și alte centre de influență atent urmăresc cum se întărește Rusia. Noi dintotdeauna ne-am mândrit cu țara noastră. Dar noi nu pretindem la titulatura de un anume tip de superputere, înțeleasă ca o fomră care pretinde la hegemonia mondială sau regională, nu atentăm asupra intereselor cuiva, nimănui nu-i impunem să-l protejăm, pe nimeni nu încercăm să-l învățăm să trăăiască. Dar noi vom tinde să devenim lideri, apărând dreptul internațional, să obinem respect față de suveranitatea națională, a autogestiunării și a rostului propriu a popoarelor. Și aceasta se referă absolut obiectiv și se explică în cazul unui asemenea stat, ca Rusia, cu a sa istorie și cultură măreață, cu o experiență multiseculară nu așa zis tolerantă, fără sex și nefecundă, ci anume cu o viață organică comună pentru diversele popoare în cadrul unui singur stat. Astăzi în multe țări se reexaminează normele morale și ale moralității, sunt spălate tradițiile naționale și deosebirile pe care le au națiunile și culturile. De la societate se cere nu doar respectarea sănătoasă a dreptului la conștiință, a opțiunilor politice și a vieții private, dar și recunoașterea obligatorie a egalității valorilor, cât aceasta nu ni se va părea de ciudat, ale binelui și răului, contrare conform sensului înțelegerii lor. O atare distrugere a valorilor tradiționale de ”sus” nu doar că nu duce cu sine la consecințe negative pentru societate, ci însăși rădăcina sa este antidemocratică, pentru că se realizează în viață reieșind din idei abstracte, periferice, contrare majorității populare, care nu acceptă schimbările ce au loc și revizuirea propusă. Și noi știm că în lume există mulți oameni, care sprijină poziția noastră legată de apărarea valorilor tradiționale, care de mii de ani a constituit baza spirituală, morală a civilizației, a fiecărui popor:valorile familiei tradiționale, adevărate pentru viața omului, inclsiv pentru viața religioasă, a vieții nu doar materiale, ci și ale celei spirituale, ale valorilor umanismului și a diversității omenirii. Evident, aceasta reprezintă o poziție conservatoare. Dar vorbind cu cuvintele lui Nicolai Berdeaev, sensul conservatismului nu constă în aceea că el îngrădește mișcarea înainte și în sus, ci că el descurajează mișcarea înapoi și în jos, către bezna haotică, reîntoarcerea la starea primară. În ultimii ani am văzut cum tendințele de impunere altor state a unui model progresist de dezvoltare în fapt se reîntoarcea într-un regres, în barbarie, cu mult sânge. Aceasta s-a petrecut într-o serie de țări din Orientul mijlociu, îm Africa de Nord. O atare situație dramatic se prevedea și-n jurul Siriei. Pe direcția siriană comunității internaționale în comun i-a fost dat să facă o opțiune legată de destinul său: fie să se rostogolească mai departe către desființarea bazelor ordinii mondiale, în care să celebreze dreptul forței, dreptul pumnului, să fie sporit haosul, fie într-un mod colectiv să fie adoptate decizii responsabile. Consider ca fiind un succes comun faptul că alegerea a fost făcută în baza principiilor fundamentale ale dreptului internațional, al rațiunii sănătoase și a logicii păcii. S-a reușit să fie evitată, în tot cazul la ziua de astăzi, intervenția militară externă în afacerile siriene și răspândirea valurilor conflictului mult mai departe de frontierele regiunii. Rusia și-a adus un aport substanțial în acest proces. Noi am acționat într-un mod hotărât, elaborat și echilibrat. Nici o dată nu am pus sub amenințare propriile interese și securitatea, nici stabilitatea globală. În opinia mea, astfel trebuie să acționeze o putere matură și responsabilă. Ca rezultat, împreună cu partenerii am reușit să schimbăm mersul evenimentelor de la război către o remediere a procesului politic comun în Siria și să fie obținută concilierea civică. Sub control internațional a fost pus arsenalul chimic al Siriei. Lichidarea acestuia reprezintă un pas important pentru consolidarea regimurilui de nerăspândire a armei de distrugere în masă. Precedentul sirian a confirmat rolul central pe care-l deține ONU în politica mondială (...) Încă o dată vreau să subliniez: Rusia este pregătită să aibă o activitate comună cu toți partenerii care militează pentru asigurarea unei securități comune, egale și indivizibile. Președinția noastră din ”G-8” din anul viitor se va orienta către deciziilor legate de problemele mondiale acute, asupra consolidării regimurilor de nerăspândire, contracararea terorismului internațional și-n lupta contra amenințării narcotice. Deasemenea vom acționa și intenționăm să ne conducem de aceste principii atunci când vom pregăti summitele BRICS și a Organizației de la Shanghay, pe care Rusia le va găzdui în anul 2015. Astăzi noi intrăm în stadiul decisiv legat de pregătirea Acordului Uniunii economice Eurasiatice. Mizăm ca la data de 1 mai din anul 2014 definitivarea textului Acordului să fie finalizată, iar acesta să ajungă în parlementul Rusiei, Bielorusiei și a Kazahstanului(...) Adaug că deja astăzi grupurile de lucru în exercițiu pregătesc ”harta verde” conform căreia ar urma să adere la Uniunea vamală Kârgâzstanul și Amenia. Sunt convins că atunci când vor exista rezultate reale în ceea ce privește integrarea eurasiatică atunci va spori interesul pentru aceasta și din partea vecinilor noștri, inclusiv din partea partenerilor ucraineni. Încă în timpul evenimentelor acestea, pe care astăzi le vedem la Kiev, eu mizez, că în scopul interesului poporului ucrainean toate forțelor politice ale țării vor reuși să se înțeleagă și să rezolve problemele acumulate, dar încă din luna mai a acestui an Ucraina a manifestat doleanța să asiste la toate întrevederile ”troikăi” în calitate de observator, participă la discuții și de nenumărate ori a declarat că este interesată să adere la anumite acorduri ale Uniunii vamale. Noi nimic nimănui nu-i impunem. Dar dacă prietenii noștri au dorința să lucrăm în comun, noi suntem dispuși să continuăm munca la nivelul de expertiză. Proiectul nostru de integrare se bazează pe drepturi egale, pe interese economice reale. Consecvent vom avansa în procesul eurasiatic, nu vom contracara alte procese integraționiste, inclusiv, evident, un asemenea proiect integraționist matur cum este cel european, vom reieși din ale noastre supliniri reciproce și, binențeles, vom continua lucrul cu prietenii noștri europeni în ceea ce privește noul acord de bază(...) Noi foarte bine seama că sistemul de apărare antirachetă este doar după denumire unul de apărare, iar în esență reprezintă o parte semnficativă al potențialului strategic ofensiv. Trezește îngrijorare și elaborarea noilor sisteme de arme, cum ar fi construcțiile de explozie nucleară de mică intensintate, rachetele strategice care au misiuni non-nucleare, sistemele cu hipersunet de înaltă precizie non-nucleare, destinate să aplice lovituri într-un timp extrem de scurt și la mare depărtare. Noi atent urmărim cum se dezvoltă așa zisa concepție ”lovitura globală imediată ce dezarmează”, există o asemenea concepție, care se dezvoltă activ în anumite țări. Realizarea unor asemenea proiecte pot avea consecințe extrem de negative asupra stabilității regionale și globale. Țările străine au sporit potențialul strategic al sistemelor de precizie înaltă în execuție non-nucleară, iar în coraborare cu cumularea oportunităților din sistemul Scutului antiaerian, poate face nule înțelegerile anterior obținute din sfera limitării și reducerii armelor strategice nucleare, pot conduce la încălcarea așa zisului echilibru strategic al forțelor. Noi aceasta înțelegem foarte bine. Și știm ce trebuie să facem în legătură cu aceasta.(....) Nimeni nu trebuie să-și facă iluzii în ceea ce privește posibilitatea că va obține un avantaj militar în fața Rusiei. Noi nu vom admite aceasta niciodată. Rusia va răspunde tuturor acestor provocări:și politice, și tehnologice. Noi dispunem de un potențial necesar pentru aceasta. Doctrina noastră militară și modelele armelor de perspectivă, care ajung și vor ajunge în armată, ne permit nouă, incontestabil, să asigurăm securitatea statului rus. Noi avem mult de exersat în privința dezvoltării complexelor de luptă de înaltă precizie. În același timp deja astăzi conform anumitor paramteri calitativi contemporani în ceea ce privește forțele strategice nucleare de descurajare noi cu succes și conform planificării atingem noi orizonturi, iar unii parteneri de-ai noștri vor fi nevoiți să ne ajungă din urmă. Pentru întărirea triadei noastre nucleare are loc elaborarea de noi sisteme pentru rachete de destinație strategică și amplasate pe pământ, maritim și-n aer. Vom continua să întărim Forțele Militare Ruse, construcția flotei atomice subacvatice. Începem activitatea în ceea ce ține de perspectivele complexului aviației pentru depăratare. La rând se află formarea sistemului global de spionaj. Un lucru extrem de important îl reprezintă formarea sistemului global de spionaj și de indicare a țintei, care va opera în spațiul informațional unic în parametri reali ai timpului și-n interesul Forțelor Militare ale Federației Rusiei. Aceasta este legată de consolifarea grupării noastre cosmice. Noi vom continua să dezvoltăm forțele convenționale: aviația, flota, trupele terestre. În acest an, în conformitate cu planifările, a sporit numărul soldaților și sergenților în bază de contract, până la 220 de mii de persoane . În același timp noi trebuie să gândim cum să creem o rezervă pentru mobilizare bine pregătită(...) Mai departe. Resursele pe care le alocăm în privința reînarmării armatei și flotei, pentru modernizarea complexului militar-industrial, după cum știți, este fără precedent. Ele ating cifra de 23 trilioane împreună, 23 trilioane de ruble. În următoarele decenii întreprinderile din Complexul Industrial Militar ale țării vor fi completamente încărcate cu comenzi. Vor putea să-și înoiască baza de producție, să creeze locuri de muncă care să fie calitative. Amintesc că în sferele Complexului Industrial Militar muncesc estimativ două milioane de oameni. Împreună cu membrii familiei aceasta reprezintă aproximativ șapte milioane de oameni. Și specialiștii din acest domeniun vor avea o muncă stabilă, foarte bine plătită, ceea ce înseamnă și venit în familii. Deja astăzi trebuie să reflectăm cu ce vom încărca întreprinderile din Complexul Industrial Militar după ce acestea vor executa comanda militară de stat, după anul 2020(...) Trebuie să consolidăm pozițiile noastre pe piața mondială”. Note bibl.: http://tvrain.ru/articles/vladimir_putin_obratilsja_s_poslaniem_k_federalnomu_sobraniju-358677/ http://kremlin.ru/news/19825