joi, 18 decembrie 2014

DEMONTAJUL BLOCULUI ESTIC.Despre Tratatul de la Varșovia:


Distrugerea Tratatului de la Varșovia: Istoria văzută prin ochii unui participant la evenimente La 31 martie 1991 la Budapesta a fost semnat un protocol, care a pus cruce pe blocul estic. Despre cum s-au derulat evenimentele și spre ce au condus, reporterul ”Presei libere”(Svobodnaya Pressa) Serghey Turcenko discută cu ultimul șef al statului major al Forțelor militare unificate din Tratatul de la Varșovia generalul de armată Vladimir Lobov. Prin ce s-a motivat desființarea organizației Tratatului de la Varșovia? Nici un motiv obiectiv nu a existat pentru aceasta. Cum se știe, tratatul de la Varșovia a fost semnat în anul 1955 ca răspuns la formarea blocului militar NATO, înființat cu șase ani mai devreme, care manifesta o orientare agresivă antisovietică. În anul 1991 nimeni nu i-a promis lui Gorbaciov, președintele de atunci a URSS-ului, un răspuns că desființarea tratatului de la Varșovia se va demonta NATO. Acela într-o stare de euforie singur s-a covins că războiul ”rece” s-a sfârșit, iar SUA au devenit pentru noi un frate de sânge. Strict vorbind despre decizia de lichidare a organizației Tratatului de la Varșovia aceasta a fost adoptată încă în februarie din anul 1991 la ultima ședință a Comitetul politic consultativ, care a avut loc la hotelul ”Okteabrsk”(Octombrie). Au asistat toți șefii de stat. Gorbaciov tocmai a revenit din SUA și deodată, la ședință, în esență, fără să fie pregătit. Prezida în acea zi ședința conducătorul ungar. El s-a ridicat și a spus: cică, avem pe agenda zilei trei întrebări, dar ar fi de dorit să nu le discutăm pe toate, ci să abordăm una singură: lichidarea organizației militare a Tratatului de la Varșovia. Asistența a încuviințat. Numai liderul român s-a opus: cică, încă nu este un timp potrivnic. A sosit rândul ca Gorbaciov să se exprime. El direct de la locul său a început să vorbească despre vizita efectuată în SUA, nu despre tratatul de la Varșovia. După aceea ședința rapid s-a rotunjit. Cel care a prezidat ședința a propus să se ia hotărârea ca să fie pregătite și semnate documentele corespunzătoare de miniștrii afacerilor de externe și a celor de apărare. La 31 martie din anul 1991 totul s-a încheiat. Desființarea Tratatului de la Varșovia, 31.03.2010, http://svpressa.ru/society/article/23240/ Sistemul de intersectare a acordurilor bilaterale dintre URSS și țările din Europa de Est Tabel 1.( revista MGIMO(Institutul de Stat de Relații Internaționale de la Moscova)/Moscova, http://www.newprospects.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=46:2011-09-19-11-47-32&catid=4:2011 ”În anul 1955 aderă la Tratatul de la Varșovia Republica Democratică Germania ca reacție la aderarea Republicii Federale Germania la NATO și astfel se încheie procesul de scindare care se desfășura în Europa și Germania”( Andrei Zagorskiy, Rusia și Europa Centrală de Est a Europei după sfârșitul războiului rece, Europa de Est. Perspective.nr.2, 2011, Moscova, MGIMO. ”Din mecanismele de cooperare a blocului economico- militar estic de la bun început a ”ieșit” Iugoslavia. Belgradul nu a semnat acordurile bilaterale de ajutorare, intersectându-se cu ceilalți( exceptând acordurile proprii de după război semnate cu România, Bulgaria și Ungaria. Pe teritoriul Iugoslaviei nu staționau trupele sovietice. Asupra ei nu se răsfrângeau acțiunile principiului ”internaționalismului socialist”(doctrina Brejnev). Belgradul nu intra nici în OTV și nici în CAER. În anul 1958 au fost retrase din România trupele sovietice. Numai că țara se afla în sistemul de îndatoririlor intersectate de întru ajutorare și în multiplele structuri ale blocului estic. Unul din primele acte de politică externă ale guvernelor din țările noncomuniste ale Europei Centrale și de Est în anii 1990-1991 l-a constituit demontarea definitivă a apariţiei la începutul războiului rece a mecanismelor contractuale, de drept și instituţionale - multilaterale și bilaterale de apartenență la URSS. Practic acestea - conştient sau intuitiv - au pus sub semnul întrebării revizuirea acordurilor de bază cu URSS. După multe dispute din noile acorduri așa și nu au fost incluse prevederile ca țările din Europa de Est să nu participe în alianțe ”inamice”ca să nu vorbim de principiul internaționalismului socialist într-o formă sau alta. La insistențele statelor din Europa Centrală și de Est au fost evacuate trupele sovietice. În anul 1991 au fost desființate structurile multilaterale ale blocului estic sau sovietic-Tratatul de la Varșovia și CAER”(ibidem). Agenda lui Anatoli Cerniaev(Anatoli  Cerniaev, consilierul principal al lui Gorbaciov) a fixat în vara anului 1991emoțiile care-l stăpâneau pe președintele URSS Mihail Gorbaciov, când acesta discuta starea țărilor din Europa Centrală și de Est:”S-au săturat de noi. Dar și noi ne-am săturat de ei”. Situația din acea perioadă ne relevă faptul că relațiile dintre Europa Centrală și de Est și URSS se cerea instituirea unei ”pauze”. Componența Țara Anul ieșirii Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste 1991 Republica Populară Albania 1968 Republica Populară Bulgaria 1991 Republica Socialistă România 1991 Republica Populară Ungaria 1991 Republica Populară Polonia 1991 Republica Socialistă Cehoslovacia 1991 Republica Democrată Germania 1990 Tabel 2. (http://history-of-wars.ru/varsh.html) Despre armata română în cadrul Tratatului de la Varșovia (Trupele de tancuri a celorlalte țări participante din Tratatul de la Varșovia, site-ul: Tehnica militară a armatelor din lume, http://vooruzenie.ru/publ/4-1-0-79) : Armata română era formată de sine stătător, iar participarea ei în posibile conflicte militare se arăta extrem de problematic. România dispunea de opt divizii mecanizate și de souă divizii de tancuri, numărul total al parcului de vehicule blindate constituia 1300 de tancuri, din care estimativ majoritatea erau depășitele Т-54 А (sau variantele românești TR-580/TR-77) sau foarte discutabilele prin valoarea lor militară tancurile TR-800. Tratatul de la Varșovia ( Tratatul de prietenie, cooperare și ajutor reciproc/http://www.hrono.ru/organ/rossiya/1955varshava.html) din 14 mai 1955, documentul care stipulează formarea unei alianțe militare a statelor socialiste europena în care principalul rol îl are Uniunea Sovietică - Organizația Tratatului de la Varșovia (OTV). Semnarea acordului se consideră a fi realizat sub impactului aderării RFG la NATO și un răspuns simetric dat de blocul socialist celui capitalist. Acordul a fost semnat de Albania, Bulgaria, Ungaria, RDG, Polonia, România, URSS și Cehoslovacia la 14 mai 1955 la Consfătuirea statelor europene cu privire la asigurarea păcii și securității în Europa, de la Varșovia. Acordul a intrat în vigoare la 5 iunie 1955. La 26 aprilie 1985, având în vedere expirarea termenului de activitate a fost extins încă 20 de ani. Luând în considerare transformările din URSS și alte state din Europa Centrală și de Est în luna octombrie 1990 statele participante la OTV au simplificat structurile militare ale organizației, iar la 1 iulie 1991 au semnat Protocolul de sistare completă a activității Tratatului. Activitatea La ședința Consiliului Politic Consultativ de la Moscova (1958) a fost adoptată Declarația, în care se propunea să fie încheiat un pact de neagresiune între statele membre ale Tratatului de la Varșovia și membrii NATO. În Declarația statelor aliate adoptată la ședința de la Moscova(1960) a fost aprobată decizia guvernului sovietic într-un regim unilateral să se renunțe la testarea nucleară cu condiția că puterile occidentale nu vor relua experimentele nucleare și s-a solicitat să fie create condiții propice ca fie elaborat acordul de încetare a testelor ce prevăd armele atomice. La ședința CPC de la Varșovia (1965) s-a discutat situația legată de planurile de edificare a unor forțe multilaterale nucleare NATO și au fost examinate măsurile de apărare în caz de realizare a acestor planuri. La ședința CPC de la Budapesta(1966) a fost adoptată Declarația de întărire a păcii și de securitate în Europa. Aplicații și manevre Se desfășurau aplicații și manevre militare comune de către statul major și comandamentele din țările statele membre a OTV. Aplicațiile aveau loc pe teritoriul tuturor statelor din OTV. Cele mai mari aplicații au avut loc sub numele de cod ”Cvartetul” (1963), ”Furtuna din octombrie” (1965), ”Rodopi” (1967), ”Nipru” (1967), ”Nord” (1968), ”Frăția armelor (1970), ”Vest-81” (1981), ”Scutul-82” (1982). Spionajul În timpul activității Tratatului de la Varșovia între serviciile de spionaj a statelor membre avea loc o coordonare permanentă, din anul 1979 a început să acționeze sistemul de spionaj radioelectronic global - SOUD, care includeau resurse de spionaj radioelectronic și cosmic a URSS-ului, Bulgariei, Ungariei, Poloniei, Cehoslovaciei, RDG, , dar și a Vietnamului, Cubei, Mongliei care nu făceau parte din Tratat. (site-ul Istoria militară a Rusiei)http://history-of-wars.ru/varsh.htmlПО ”Organizația Tratatului de la Varșovia (OTV) oferea extrem de puține informații cu privire la costurile sale militare, iar cuantumul lor real constituia un instrument al discuțiilor intensive în Occident. Conform datelor diferitelor organizații internaționale, incluzând ONU și FMI, în prioada de ”grație” a anilor 1986-1987 două ”alianțe a superputerilor" împreună cheltuiau pentru apărare nu mai puțin de 80% din nvelul mondial. Sursele oficiale afirmau că în ceea ce privește costurile militare URSS-ul le avea stabile și constituiau 18-19 mlrd de ruble. Aceste cifre nu reflectau și costurile pentru elaborarea de noi tipuri de armament și tehnică militară în institutele de cercetare științifică și în birourile experimentale și de construcții ale ministerelor și instituțiilor statului. Necătând la stabilitatea aparentă, potrivit surselor oficiale ruse, costurile sumare, inclusiv cele legate de întreținerea armatei și flotei, achiziționarea tehnicii militare, în deceniul precedent au crescut de 1,5 ori (din anul 1980 până-n anul 1990. Astfel până la 80% din industrie funcționa în scopul acoperirii necesităților militare (...) Analiza structurii costurilor militare indică că la jumătatea anilor 80 cota de bază (70-80%) mergea spre asigurarea tehnică a armatei și flotei (NIOKR, achiziționarea de tehnică militarp și construcții speciale). Restul de (20-30%) cuprindea asigurarea nevoilor și necesităților militare. Demilitarizarea economiei: necesitatea și parametrii optimali, Moscova, Revista politică ”Puterea”, «Власть». pag.36. № 4, 1996 http://viculov.ru/trudy/36.pdf Ce studii au folosit cei de la MGIMO pe Tratat Publicații: Организация Варшавского Договора. 1955 — 1975. Документы и материалы. М., 1975. Литература: Брежнев Л. И. О внешней политике КПСС и Советского государства. Речи и статьи. Изд. 2-е. М., 1975; Гречко А. А. Вооруженные Силы Советского государства. Изд. 2-е. М., 1975, с. 403 — 430; Боевое содружество братских народов и армий. М., 1975; Боевой союз братских армий. Сборник. М., 1974; Якубовский И. И. Боевое содружество. М., 1971; Семин В. В. Варшавский Договор — надежный щит мира и социализма. М., 1975; Кириченко М. С. Надежный страж мира. Минск, 1975; Мацуленко В. А. Боевое содружество. М., 1974; Абламонов П. Ф. Координаты дружбы. М., 1974; Солдаты братских армий. М., 1971; Moнин M. E. Содружество, рожденное в боях. М., 1971; Бахов А. С. Организация Варшавского Договора (правовые аспекты). М., 1971; Жуков Г. П. Варшавский Договор и вопросы международной безопасности. М., 1961; Лацо А. Варшавский Договор — инструмент обеспечения мира. Пер. с нем. М., 1974.

marți, 16 decembrie 2014

Sanda Misirianțiu:Vibraţie şi incandescenţă


Volumul semnat de Octavian Sergentu (şi remarc aici jocul de cuvinte din titlu şi dublul sens al construcţiei alese: Înger în Ţară/ InGer(In)Ta-Ra – soarele ca principiu ordonator, în lămurirea pe care am cerut-o autorului) este, întâi de toate, intens impregnat de dragoste. Prin aceasta, este un volum greu. După lectură, palmele îţi rămân încărcate, din căuşul lor părând a se revărsa fluidul miraculos ce leagă sufletele-pereche: „vom fi două sunete regăsite-n acord/ două secrete legate la ochi...” (mak-mak şi insula din poveşti); „mâinile mele îţi sărută cuvintele/ ce ne înconjoară cu patimă/ (…) suntem acţionari în această iubire/ călăuze ale aceluiaşi univers înstelat/ ca două umbre ce sprijină în noapte/ porţile sărutului recuperate” (poarta sărutului); „ziua începe cu zâmbetul tău/ şi asfinţitul răsare ca un ecou/ tu eşti „Bună Dimineaţa” mea/ şi eu sunt un ”Noapte bună”/ pentru că exişti tu”; „dă-mi mâna ta şi ia-o pe a mea/ pentru că eşti contradicţia frumoasă/ pe care o invoc încă şi încă o dată… (bună dimineaţa!); „tu eşti purtătoarea cuvântului dragoste/ care-mi înfierbântă cămaşa în vâltorile flăcării”; „tu eşti în inima mea/ pentru că-n altă viaţă s-a dat/ stingerea.” (itinerariu). Există în paginile volumului un noi bogat în valenţe şi în asocieri (a se vedea, de pildă, poarta sărutului, emoţie, umbre, poveste, constelaţii revigorate, umbra mea, insula uitată, romanţă, musafirii nepoftiţi, laboratorul nr. 8. biolocaţia iubirii, elegie etc.) şi, prin reflex, există nostru, determinantul posesiv fiind frecvent întâlnit în versurile poemelor: „povestea care nu s-a sfârşit/ stă pe buzele noastre înnodate” (poveste fără de sfârşit); „nu au murit îngerii noştri/ ei nu pot să moară pentru că sunt îngeri/ şi păzesc dragostea noastră” (nu au murit îngerii); „în viaţa noastră a fost un Dumnezeu cu a lui lumină/ care destramă bezna şi inima ne-o reînvie” (reinventări); „iubirea noastră-i capricioasă ca briliantul…”; „noaptea noastră rămâne nevinovată…” (elegie); „începeam să văd orhideele (…)/ şi lumini renăscute din sufletele noastre” (biodileme); „buzele noastre crăpate strigă/ şi ne aruncă într-o noapte a simbolurilor” (metamorfoze). Vibrant şi profund senzitiv, Poetul ni se dezvăluie: fiinţarea în pereche este în chip esenţial necesară, este axa în jurul căreia se construieşte sau gravitează destinul (aflat întotdeauna în puterea marelui arhitect), spaţiul trăirilor înscriind în coordonatele sale diade dintre cele mai felurite: zâmbet şi lacrimă, amintire şi uitare, vocală şi consoană, cer şi pământ, zbor şi cădere, viaţă şi moarte. Eflorescent, universul poemelor înregistrează şi o altă prezenţă densă, cea a îngerilor. Aceluiaşi registru îi aparţin catedralele, sfinţii, arhanghelul, învierea, schitul, călugărul, duhul sfânt, purgatoriul, paradisul, toate invocate de către Poet în lirica sa. Vizual şi extrem de sensibil la lumină şi culoare, Poetul imaginează secvenţe fascinante: „şi dacă am fi mai tineri/ şi chiar dacă am fi bătrâni/ pasiunea nu s-ar stinge/ şi aştrii cerul prin noi/ iarăşi lumini ar aprinde” (cazier sentimental); „şi se ascund minunile în entităţi vii/ luminându-ne calea şi cântecele” (nu au murit îngerii); „dar vreau să ne rotim privirile împreună/ să-ţi spun că o stranie lumină m-a cuprins” (rugă); „lumina ascunsă în trandafiri severi/ se scurge în chip tulburător” (pe tărâmul umbrelor); „faci cu pensula să zâmbească sfinţii/ şi să ne lumineze duminicile” (tablou triunghiular); „iar mă seduci cu cifra opt/ când îţi aprind lumina în cămară”, „cât de tristă şi greoaie e dimineaţa,/ şi în noi nu mai este lumină” (romanţă); „urechea mea-i sedusă de o voce spirituală/ şi doar lumina mai e cuvântătoare” (destin); „şi ne radiestizăm sferele, impulsurile/ hotărâţi să renaştem luminile demult apuse” (laboratorul nr. 8. biolocaţia iubirii); „sunt sufletul cu multe aripi/ lumina albă revărsată în cale” (lumini); „în inimă coboară Steaua Strălucitoare/ furnizându-ne itinerariul spre Casa Luminii” (speranţă). Cromatica aleasă de Octavian Sergentu este pregnantă şi explicită: „nu se vor anestezia despărţirile şi nici lipsa ta/ îmi va îngălbeni sufletul precum o toamnă” (mak-mak şi insula din poveşti); „coacăză dulce roşie/ ispititoare/ îţi este gura” (cazier sentimental); „pasăre cu haină albastră/ te osteneşti în lumea asta” (pasăre cu haină albastră); „supărările sunt amare şi verzi” (umbre); „descoperim aceeaşi pensulă care aruncă roşul pe albastru”, „rezistă albul ce se închide în negru”, „şi în galben se întrevede verde” (desenul); „e un timp în care au coborât lupii în pădurea verde” (e un timp); „ce culoare n-ai fi şi în ce floare n-ai apărea,/ eu sunt palid şi sunt o frunză gălbuie,/ obosită şi uitată într-o toamnă” (romanţă); „ne reflectăm în oglinda albastră/ ca două puncte distanţate/ ale spaţio-temporalităţii” (musafirii nepoftiţi); „sunt sufletul cu multe aripi/ lumina albă revărsată în cale” (lumini); „încuviinţăm să trecem secunda în lacrimi/ ca pe o flacără aprinsă în violet”, „îngerii celţi ne mai surprind formula albastră”, „suntem doi trandafiri ce au răsărit pe culmi,/ doi trandafiri nici roz, nici roşii şi nici bruni” (elegie); „...faţa ascunsă a razei roşii-portocalii/ sau a emoţiei unui violet strident” (speranţă); „inspirăm aer de zbor continuu/ fără să ne depărtăm paşii şi zilele/ de pământul mov”, „ce este albastrul din zare?/ ce este verdele însoţitor?/ ce este roşul care transcende pielea/ şi aplică tatuaje de lumină?” (anonymous); „orbit cad ca o pată lângă alte pete violete”, „vine o ploaie galbenă şi albastră” (vitraliu). Stilistica volumului combină arome tari şi arome suave, textura versului fiind când percutant răscolitoare (Dumnezeu zâmbeşte; sunt Eu cel care sunt; moarte, ce-ţi pasă de viaţa mea?; oraşul regăsit), când răvăşitor tulburătoare (pe tărâmul umbrelor; invincibile transfigurări ale adevărului; tablou triunghiular). Dintre figurile de stil, comparaţia pare a fi preferata Poetului: „povestea (..) se rostogoleşte ca o stea/ care azvârle libertate” (poveste fără de sfârşit); „şi cailor noştri le sporesc aripi mişcătoare/ şi se ating ca umbrele lalelelor/ ca într-un poem strălucitor în care mirii scot inelele/ şi îşi duc miresele în constelaţiile stelare ” (constelaţii revigorate); „priveam ca un mut spectator la moartea/ care mi se releva ca o mireasă” (stafii); „stau în genunchi şi mă rog umil/ ca un mesager al stelei polare” (pe tărâmul umbrelor). Incandescente, poemele cuprinse în acest volum sunt creaţii încântătoare, mici bijuterii în care sunt filigranate emoţie, sensibilitate şi vibraţie la tot ce este trăire frumoasă şi autentică. Sanda Misirianţu

”Postfață” la cartea ”U(o)mbre în oglindă


Octavian SERGENTU s-a născut pe 5 august 1973, în comuna Recea, județul Bălți, în Basarabia, într-o familie de intelectuali, mama fiind profesoară de română și tatăl, merceolog. După absolvirea Școlii Medii Generale Recea, urmează cursurile Facultății de litere ale Universității de Stat din Chișinău (1990-1995). Animat de viața politică liberă de după 1989, se orientează în această direcție și obține o bursă de studii de specializare, grație Fundației „Mihai Viteazul” din România, la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, la Facultatea de Științe Politice și Administrative, secția Relații Internaționale (1996-2000). Licențiat în filologie și politologie, activează în cadrul cercetării academice și de diversitate culturală, devenind un apreciat politolog, jurnalist și culturolog în special pe axa euroasiatică dominată de limba rusă: bogată, imprevizibilă și extrem de importantă în contextul Globalizării, al Geopoliticii și al Geostrategiei. Devine, astfel, după o prodigioasă și apreciată activitate, bursier doctorand al Școlii Doctorale de Științe Politice și ale Comunicării din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea „Babeș-Bolyai”, la prof. Flore Pop, cu teza de doctorat: Noua Rusie în Geopolitica Globală, pe care urmează să o susțină în anul 2014-2015. Este referent la Centrul Cultural Rus al UBB și colaborator al Institutului de Studii Globale al UBB. Participă la numeroase simpozioane și conferințe academice în țară și străinătate, publică numeroase articole și studii în reviste politice de specialitate și culturale. Ca preludiu al voluminoasei teze de doctorat, publică studii în două volume colective: Tratatul de la Lisabona: De la metoda comunitară la noile evoluții ale guvernanței europene. Drept și politici ale Uniunii, coordonat de Flore Pop și Oana Albescu (UBB), CA Publishing, 2012, pp. 333-363, și Triunghiiul de forțe geopolitice SUA-China-Rusia, apărut în noiembrie 2013 la Editura Ars Dicendi, Universitatea din București. Publică asiduu studii de analiză geopolitică în revista internațională „Geopolitica” a Asociației de Geopolitică și Geografie Politică, „Ion Conea”. A publicat până acum în domeniul de specalitate și trei cuprinzătoare cărți: Geopolitică – Compendiu, Casa de Editură Dokia, Cluj-Napoca, 2010; De la Kosovo spre est, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2012; Chestiunea rusă, Casa de Editură Dokia, 2013. În domeniul beletristicii a publicat până acum poezii în diverse antologii și două volume personale de versuri: ÎnGerul nostru, Casa de Editură Dokia, 2010 și InGer(in)Ta-Ra, 2014, la aceeași editură, cu o prefață pertinentă a lect. univ. dr. Sanda Misirianțu, Vibrație și incandescență. Cu romanul U (o) mbre în Oglindă, își face debutul în proză. Adept al încifrărilor din enunțurile capitale, după cum se vede și din titlurile celorlalte cărți ale sale, nu se dezminte nici de data aceasta și-și întitulează romanul: U(o)umbre în Oglindă, axându-se pe semantismul celor două substantive din enunț: „umbre” și „oglindă” cu multiple semnificații: congruente, oximoronice, iar uneori „o simplă oglindă care mă reflectă într-o lumină semiobscură”. Imaginea din oglindă este umbra ființei reale din fața sa, dar în același timp e și cu totul altceva, pentru că e foarte concretă și privitorul își arogă asupra ei paternitatea, pe când o umbră aparține altuia care o generează, soarelui sau luminii lunii. Concluzia scriitorului este, totuși, în cele din urmă, halucinantă, deoarece el scrie în ultimul rând din Epilog: „Sunt oglinda unei minți rătăcite...”, „O oglindă ne leagă cioburile sparte ale unei vieți intrate într-un provizorat al unui oraș plin cu cărți și lumânări.” din care pleacă, nu se îndepărtează nici nu se autoexilează, ci, într-o continuă căutare de sine, încearcă să se regăsească: „prin puterea iubirii de sine”. Scriitorul declară indubitabil: „Visele mele se nasc într-o oglindă. Dintr-o oglindă se nasc și tot acolo pleacă. Ele îmi surâd în noapte, când somnul lunecă în dormitor și îmi cuprinde întreaga ființă. Suntem lumea de aici și de dincolo. Într-un loc trăim și reconstituim viața acolo unde ea încetează să ne spună cum arată. Undeva în această lume inspirăm, iar undeva respirăm. Cine sunt eu? O oglindă îmi poate spune”. Urmărind un anume moment din viața personajului principal care se autodenunță ca și Dan, spre finalul romanului aflăm de abia că îl cheamă Târbu, un nume de familie românesc ancestral, un intelectual care robotește în sectorul presei scrise ca să spună adevărul, am fi înclinați să credem că este un bildungsroman, dar, dacă privim lucrurile mai cu atenție, vom observa că este chiar opusul: un roman care urmărește dezconstrucția unui personaj, înceata lui disoluție până la intrarea și ieșirea din oglindă, contopirea și dezcontopirea cu îngerul lui păzitor, pentru a se regăsi plenar în visul unei strămutări în toposul de dincolo, frate și mult visat din țara, Codrul: „Pur şi simplu, îmi doresc să exercit o influenţă pozitivă asupra tuturor lucrurilor şi fiinţelor ce-mi ies în cale. Recunosc că de multe ori nu îmi reușește, că viața este de o duritate înspăimântătoare și uneori am impresia că sunt un clovn, care mă apăr de propriile emoții și de nevroza ce-i cuprinsă într-o mască a politeții.” Relatările directe din viața eroului precum și rememorările sunt foarte dure: „Sunt lacrimile din suflet care formează o emisferă a durerii şi îi zic bunului meu prieten: îngăduie să ne bucurăm – prin puterea iubirii de sine – de ceea ce vedem atunci când ne reflectăm în oglindă. Îngăduie ca zâmbetul să nu mai părăsească niciodată expresia feţei noastre, amplificându-i astfel frumuseţea interioară şi exterioară. Ajută-mi să simţim o iubire de sine atât de intensă încât să ne bucurăm întotdeauna de propria noastră prezenţă.” Eroul e pozitiv în sinea lui și speră că va veni momentul în care să se împace definitiv și cu umbra sa și cu imaginea din oglindă. Mai mult decât atât, eroul pare a-și crea o identitate ideatică în oglindă, o oglindă reală și una a sufletului, din care să se recupereze, sub paza îngerului bun, pentru că: „Lumea reprezintă acea oglindă ce-ţi restituie chipul pe care i-l arăţi. În cazul în care îți prezinți chipul posomorât, îţi restituie eşecurile, dacă îi servești un chip senin, îţi restituie luciul soarelui şi o stare de mulțumire. Unii înțelepți își educau discipolii ca la ieşirea din casă, coborârea în stradă, trebuie să-și controleze expresia feţei. Să arate luminoși și senini, să nu aibă nici o amprentă de întuneric și să alunge imaginea unui chip de mort sau starea depresivă.”p.53 Avem de-a face, însă, mai degrabă cu un drum în spirală care se întretaie cu numeroase rememorări generate de un loc sau de chipul unei persoane, cum ar fi fosta colegă super frumoasă și băiețoasă de școală, Dorina, devenită matușkă (preoteasă n.a.). Meditațiile sunt în general nocturne, sau la întretăierea zilei cu noaptea, în momentele de așteptare. Eroul ne apare ca un însingurat hărțuit la nesfârșit de organele polițienești de supraveghere de tip comunist totalitar, sau de coșmarul unei întâmplări, de pierderea în necunoscut a unei persoane angelice deosebit de dragi, la un moment dat, cum ar fi Alexandra pentru care Dan este eroul la propriu: „Eşti îngerul trimis de Dumnezeu în această noapte să mă vegheze şi să mă apere.” Alexandra este pentru Dan un înger căzut în „focul desfrâului și ecuația numerologică a bărbaților” Întregul univers este părtaș la această descompunere morală: „Ecranul nopţii ocupă imaginea unui univers decăzut în poalele unui înger brutalizat”. Ca niște stele căzătoare, mai multe fete tulbură cerul eroului încrâncenat mereu în căutarea unui adevăr, a unui topos liniștit în care să-și culce fruntea diademată de credința în Dumnezeu, în morala creștină, în respectul față de semeni, de prietenii și prietenele prietenilor lui. Rody, o fostă prietenă, mereu prietena altcuiva, devenită prietena prietenului și găzduitorului său, Iulian, face o figură aparte. Vin în avalanșă Mina, Lea sau Ólea de la Olga, Dominica, Liliana, Tatiana, Flavia, dar niciuna nu reușesc să pună stăpânire pe spiritul liber și veșnic preocupat de căutarea perfecțiunii atât în planul familial ca și în cel profesional. Simțind tot timpul în preajmă adierea de aripi, umbra îngerului păzitor, Dan ocolește minciuna și prefăcătoria. Chiar și în discuțiile cu Ivan Ilici se dovedește docil și ascultător, nu din complezență, ci din curiozitate sinceră. Detaliile bătrânului bolșevic despre iubirea față de fosta sa soție, frumoasa Nadya, și încercările prin care au trecut, sunt pentru eroul nostru o mană informativă cerească în raport cu care încearcă să înțeleagă noua structură politică. Analist prin excelență, profesia trădând preocupările eroului precum și ale autorului romanului, Dan caută locurile cele mai ascunse de umbra nopții și de privirile comune, fauna tavernelor: „în care beţivii puteau să-şi comande o cinzeacă de rachiu sau votcă”, aici „rătăceşte în penumbra meselor înconjurate cu diverse figuri anoste…” cu „multă lume din crema sau drojdia societăţii, pentru că taverna găzduia diverse specimene umane, de la procurori şi doctori în ştiinţă, reprezentanţi ai feluritelor ministere, până la miliţieni şi foşti puşcăriaşi. Ultimii luau chiar masa – uneori împreună – punând la cale te miri ce lovitură de inginerie economică care să-i elimine pe cei care le-ar incomoda interesele sau pe protectorii acestora din urmă.” Pe seama lor glumește cu cotrubadurul său nocturn, avocatul Virgiliu: „ziua miliţienii îi caută pe criminali, iar seara se regăsesc la câte-un pahar de vorbă”. Departe de a fi naiv, Dan e în esență circumspect. Privind mai cu atenție narațiunile, pentru că avem de-a face cu mai multe narațiuni care se înlănțuie tematic și stilistic, am putea spune că Dan este un împătimit, chiar un prizonier al visării mai mult decât al visului: „Nu vreau să existe un Departament al desfiinţării viselor umane, nici al altor convieţuitoare de pe Terra.” Deși își arogă dreptul de a vorbi în numele tuturor visătorilor, totuși se delimitează de visătorii obișnuiți: „Visele mele se nasc într-o oglindă. Dintr-o oglindă se nasc și tot acolo pleacă”. Trebuie să recunosc sincer că această afirmație mă derutează oarecum, pentru că dacă ne întoarcem la considerațiile de la începutul analizei romanului, atunci am fi îndrituiți să credem că de fapt e vorba de visul unei umbre și de umbra unui vis așa după cum spune Mihai Eminescu în Scrisoarea I: „Căci e vis al nefiinţei universul cel himeric...” Totuși, nu este vorba de visurile unui om, nici la Octavian Sergentu, ci de meditațiile profunde ale unui gânditor și, astfel, iarăși revenim la Eminescu din finalul poeziei La moartea lui Neamțu: „Potrivim șirul de gânduri pe-o sistemă oarecare,/ Măsurăm mașina lumei cu acea măsurătoare/ Și gândirile-s fantome, și viața este vis”. Scriitorul nu cade pradă viselor, realizând că este vorba de scornelile nopții ca și la Eminescu: „Ce vis ciudat avui, dar visuri/ Sunt ale somnului făpturi:/ A nopții minte le scornește,/ Le spun a nopții grele guri.” (Vis) Consistent în mesaj, fluent în narare, scriitorul își distribuie cu succes relatările și introspecțiile, realizând un tot unitar romanesc de o factură nouă, în care narațiunea nu se autosatisface prin lungime, ci prin densitate, iar meditațiile filozofice, existențiale, mai degrabă, nu se impun prin forță sau dorință de impunere, ci prin încercarea de autocunoaștere a sinelui măcinat de căutări și însetat de răspunsuri-soluție la viața personală și a celor asemenea lui. Frust în conversații, dar fără cuvinte prea tari, și diluvian în meditațiile și articolele politice pe care autorul le aduce în prim plan ca și documente, romanul se motivează intrinsec prin filozofiile în opoziție ale actanților. Radu KRETZUDAVA