luni, 1 octombrie 2018

8. Procese integrative și dezintegrative în Asia Centrală și de Sud Est.


Plină de necunoscute este și evoluția țărilor din Asia Centrala. Au înalte rate de creștere a populației și, în același timp, sunt printre cele mai sărace republici ale fostului spațiu sovietic. Rolul lor clasic în vechea diviziune socialistă a fost acela de a produce materii prime. Proiecția dn jurul Organizației de la Șanghay. Organizației de la Șanghay aliază o populație de câteva miliarde de oameni și totodată posedă piețe economice de o anvergură impresionantă. În prezent Organizația de la Șanghay este percepută ca un bloc politic, inaugurat să contracareze anumite tipuri de amenințări: terorism, comerțul cu droguri, etc. Totuși, țările care participă în cadrul activității organizației sunt interesate și de dimensiunea economică:” China alocă bani în Organizației de la Șanghay și în securitatea Asiei Centrale în scopuri economice; pentru sprijinirea satbilității livrărilor purtătorilor energetici, pentru crearea coridoarelor de transport în direcția Republica Populară Chineză și construcției în perspectivă a unor zone a comerțului liber”, explică președintele Fundației de sprijinire a cercetărilor orientaliste Serghei Luzeanin” . Organizația de la Șanghay și securitatea energetică ”Una din propunerile, lansate săptămâna precedentă la forumul experților Organizației Șanghay, care s-a desfășurat în Kazahstan, a conchis în asocierea producătorilor asiatici și a consumatorilor energetici, adică în asociații a producătorilor, asemenea, cum ar fi Rusia și Kazahstan, cu consumatori, cum ar fi China, și, potrivit opiniei experților Organizației de la Șanghay, India și Pakistan. Unul din avantaje a pe care îl va avea un asemenea sistem va consta în aceea că va lipsi necesitatea exportării cărbunelui și combustibilui ca materie primă din țările, care nu fac parte din Organizația de la Șanghay, ceea ce va permite să fie edificat un sistem închis și securizat. Totodată nu a fost menționat faptul că rețeaua eurasiatică terestră va putea să micșoreze vulnerabilitatea Chinei de la perturbările din livrările resurselor energetice transportate către Statele Unite în actualitate prin intermediul mării, în cazul unor conflicte. Nu trebuie să intrăm în panică, nu este vorba despre crearea unei noi Organizații a Tratatului de la Varșovia și la revenirea la un sistem mondial, care ar fi format din două blocuri. Numai că noi trebuie să conștientizăm că zilele indiscutabilului avantaj american și chiar occidental din sistemul economic mondial se aproprie de final, iar noi trebuie să ne pregătim în mod corespunzător” . După cum vedem, cooperarea din interiorul blocurilor economice nu se limitează doar la micșorarea barierilor tarifare și netarifare. Uneori, putem vorbi despre o semnificativă coordonare a politicii economice, în special atunci când se ivesc proiecte examinate de părți ca fiind unele prioritare. În scopul realizării politicii economice comune sunt edificate structuri financiare pentru dezvoltarea regională, care uneori au un statut juridic special. Practica occidentală, pe care a însușit-o Rusia, demonstrează excelent că inaugurarea unor asemenea institute pentru dezvoltare facilitează anumite avantaje. Experiența Băncii Eurasiatice pentru Dezvoltare, oficializat în anul 2006 de Rusia și Kazahstan a confirmat deocamdată logica proiectului. Această structură, sprijinită de cele două guverne, este capabilă să asigure financiar realizarea unor proiecte priorotare, chiar dacă acestea sunt de durată în ceea ce privește executarea lucrărilor, ele fiind la etapa inițială vor fi evitate de băncile comerciale, pentru că vor fi considerate că posedă un mare risc. Pe de altă parte, participarea unui institut interstatal care asigură financiar proiecte semnificativ va diminua riscurile politice pentru alți investitori. Totodată, asemenea institute pot obține raitinguri mult mai înalte din partea agențiilor internaționale și pot atrage alte resurse financiare. ”Agenția internațională de rating Moody's Investors Service a acordat Băncii Eurasiatice pentru Dezvoltare emitentul A3 ca rating pe termen lung și emitentul P-2 pe termen scurt. Raytingurile obținute de bancă sunt superioare ratingurilor Federației Ruse și ale Republicii Kazahstan (raiting Moody's-Baa2). În luna noiembrie a anului trecut BEAD deja a obținut raitingurile de creditare din partea celor de Fitch Ratings și Standard & Poor's, e adevărat că acestea erau la nivelul ВВВ+. Vicepreședintele Moody's Joan Feldbaum-Vidra consideră că” ratingurile reflectă statutul băncii ca fiind un creditor preferențial și, după cum se așteaptă, aceasteia i se va acorda sprijin în caz de necesitate, de două state participante, Rusia și Kazahstan” (...)” Sprijinirea acestuia de către statele participante va constitui factorul principal care va influența raitingurile din viitor acordate BEAD-ului”. - A anunțat ea. Un atare raiting înalt poate fi explicat nu doar prin capitalizarea de care dispune acesta, destul de avansată, dar și prin faptul că în comparație cu alte bănci internaționale de dezvoltare cei de la BEAD nu au un capital care să fie supus achitării la cerere. Mai mult de atât BEAD dispune de imunitate față de o eventuală urmărire judiciară și este eliberat de plata impozitelor” . Lista proiectelor BDEA reflectă exhaustiv structura intereselor comune ale statelor fondatoare. Inițial, în cadrul proiectelor care au fost finanțate cu succes s-a numărat: finanțarea extracției de uran și cromite, programul de modernizare tehnică a Stației Electrice” Ekibastuz” și proiectul noului avion rusesc de nivel regional” Suhoy Superjet 100” în cadrul programului statal de renaștere a industriei aviatice rusești. În consecință, utilizarea institurelor interstatale din cadrul blocurilor economice regionale oferă participanților anumite avantaje și în anumite cazuri pot fi examinate ca deținând o calitate promițătoare de instrument financiar. Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (OTSC) Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (OTSC) a fost creată în baza Acordului de securitate colectivă( care a avut loc în luna mai 1992) și a fost transformat în Organizație (cu Statut, buget, instituții și structuri) în anii 2002-2003, se poziționează ca o organizație multifuncțională de tipaj nou. Membrii OTSC astăzi sunt Armenia, Bielorusia, Kazahstan, Kârgâzstan, Rusia, Tadjikistan, Uzbekistan. Toate misiunile de pacificare ale OTSC pot fi recunoscute doar ca având legalitate de statele care au aderat la această organizație, nicidecum de comunitatea internațională. De ce OTSC nu poate avea funcții de pacificare în afara celor 6 state eurasiatice Codul OSCE în care sunt stipulate aspectele politico-militare ale securității( semnat și de Rusia) cere de la fiecare țară să întărească în legislația națională o serie de prevederi care în legislația rusă nu existau în mod clar formulate, în particular: - să întărească în legislația națională responsabilitatea militarilor pentru încălcarea normelor dreptului umanitar internațional în cadrul conflictelor militare (paragraful 31, Codul OSCE), inclusiv răspunderea personală pentru emiterea ordinelor, care contravine legislației naționale și internaționale; - să fie interzise formațiunile militare, care nu se subordonează organizației militare a statului sau în fapt nu sunt controlate de aceasta ; - preîntimpinarea ca să fie cumulate oportunități de către militari și formațiunile militare a executării unor misiuni(de luptă sau altele), care depășesc cadrul pentru care acestea au fost create ; - în legislație să fie întărită cerința conform cărși mecanismul neutralității politice a forțelor militare , etc. Organizația de reprezentare universală în regiunea europeană este Organizația de securitate și cooperare în Europa(OSCE). Există o cooperare între OTSC și OSCE, inclusiv reprezentanții OTSC sunt invitați la ședințele OSCE. Dar, nici o țară niciodată nu a sprijinit nici o rezoluție a reprezentanților OTSC, inclusiv la summitul OSCE de la Astana(anul 2010), când OSCE-ul era sub președinția Kazahstanului. Nu a fost adoptat la summitul de la OSCE nici „planul de acțiuni”(comune, pe care l-a introdus Kzahstanul). *** Odată cu prăbușirea URSSС și obținerea independenței de către țările din Asia Centrală în anul 1991 se părea că s-au deschis noi oportunități, unice în felul lor, de cooperare interstatală în spațiul Eurasiei, de restabilirea a Drumului Mătăsii, ca un itinerariu de tranzitare comercială între Asia și Europa. În prezent există proiecte de realizare a Uniunii Eurasiatice, dar și a Drumului Mătăsii. În primul proiect de anvergură este interesată Rusia care consideră că în acest mod poate reanima vechea tipologie a civilizației imperiale sovietice. Kazahstanul a fost statul care a furnizat un propriu proiect eurasiatic și s-a antrenat în proiectul eurasiatic rusesc, dar ulterior s-a arătat dezamăgit considerând că Rusia insistă pe un format propriu, în dezavantajul celorlalți actori participanți la proiect și că formulează o politică de coerciție la adresa acestora și de promovare exclusiv a intereselor sale. Cel de-al doilea proiect este văzut ca fiind un proiect al SUA și Chinei de relansare a Drumului Mătăsii. Situația pare complicată și delicată pentru că există o competiție a SUA, Rusiei și Chinei în regiune pentru consolidarea pozițiilor economice și politice. În acest sens China nu este interesat să apară o a treia putere în regiunea Asiei Centrale. În actualitate China și Rusia controlează itinerariile de transport ale regiunii și se crede că Drumul Mătăsii, un proiect pentru care pledează cel mai mult SUA și UE îi va deschide ușa Asiei Centrală în direcția sudică și va reformata întregul sistem de transport din regiune. Obținând independența în anul 1991 statele din Asia Centrală au devenit în mod practic unul dintre regiunile cheie ale planetei. După implozia URSS aici s-au ciocnit și continuă să se intersecteze și reliefeze competițional interesele celor mai importante puteri regionale și mondiale. Turkmenistanul, pe itinerariul Asia-Europa Turkmenistanul dispune de importante resurse de petrol și gaze. Dar, care este strategia de export a Turkmenistanului? Așhabadul s-a trezit, după prăbușirea Uniunii Sovietice, fără ca să aibă niște coridoare energetice proprii ce i-ar facilita ieșirea pe piața mondială. În consecință, Turkmenistanul depune eforturi colosale care au ca scop realizarea proiectelor de export a gazelor și integrarea în sistemul internațional energetic. Guvernul turkmen își propune să sporească volumul de extracție a gazului care sunt necesare noilor piețe de export. Turkmenistanul examinează o serie de proiecte de anvergură care au ca scop consolidarea securității energetice. Mediul analitic de la Așhabad consideră că în cazul în care resursele energetice din bazinul Galkânâș vor ava acces la Marea Caspică statul turkmen va deveni unul dintre cei mai mari exportatori mondiali în sfera gazului. Acum 22 de ani compania turcă ”Botas” a prezentat ideea gazoductului submarin din regiunea Caspică, care traversând Azerbaidjanul și Turcia ar livra gazul turkmen pieței europene. La începutul lunii iunie 2014 la Bodrum a avut loc o discuție între liderii Turciei, Turkmenistanului și Azerbaidjanului care au dezbătut acest proiect . Uzbekistan Un rol important îl joacă Uzbekistanul. Cu o populatie de 24 de milioane ș o suprafață mai mare decât a Germaniei și mai mică decât a Franței, beneficiind de o conducere realistă și hotărâtă, Uzbekistanul a consemnat în ultimii ani ritmuri de creștere economică. El se detașează dintre cele șase țări. Dar aceste țări suferă două tipuri de influențe cu semnificație geopolitică: influența țărilor islamice situate la sud - și influența Chinei situată la vest. Uzbekistanul, Tadjikistanul și Kârgâzstanul rămân sărace despre ce ne arată componența migranților din orașele rusești. Potrivit datelor Fondului Monitar Internațional, după nivelul PIB per persoană Tadjikistanul ocupa în anul poziția 153 din 182, Kârgâzstanul - 147, Uzbekistanul - 132, Turkmenistanul - 87, Kazahstanul 59. Situația apei în CSI și EvrAzEs Spațiul postsovietic, ca urmare a descopunerii URSS și a apariției mai multor actori pe arena internațională, a devenit unul în care se testează diferite forme integraționiste de reașezare. Apariția Comunității Statelor Independente, GUAM, EvrAzEs, Uniunea Vamală, iar mai noua viziune a Uniunii Eurasiatice determină centrul de putere de la Moscova să gestioneze efectul integrării prin viziuni commune din diferite domenii, ajustarea legislativă din domeniul apelor și-a găsit la rândul său un ecou în geospațiul est-european. Efectul integrării regionale a deteminat ca să fie prefigurate anumite politici commune sau să fie sugerate actorilor din CSI. La 16 noiembrie 2006 la cea de-a douăzeci și șaptea ședință de plen a Adunării interparlamentare a CSI a fost adoptat Codul Apei ca Model pentru statele din CSI (rezoluția № 27-10 din 16 noiembrie 2006). În anul 2006 atât Rusia, Ucraina dar și majoritatea statelor din CSI adoptă Codul Apei după modelul Codului Apei din CSI. Codul instituie bazele legale a activității statelor-participante în domeniul politicii apelor și abordările commune în în ceea ce privește asigurarea stabilă a utilizării apei în cadrul bazinelor de apă, îmbunătățirea calității apelor externe care ar fi conform interesului populației și dezvoltarea economică a statelor, menținerea ecosistemelor aquatice, dar și profilaxia, limitarea și reducerea influențelor transfrontaliere asupra obiectivelor de apă. Dezvoltarea cooperării comerciale și formarea pieței commune reprezintă un pas important în vederea integrării. Noua viziune integratoare a Rusiei cum este Uniunea Eurasiatică nu și-a desemnat deocamdată o politică oficială cu privire la domeniul apelor, sprijinindu-se pe setul documentelor din CSI sau a altor organizații regionale. În plan politic activitatea organelor EvrAzEs din sectorul energetico-aquatic sunt reglementate de deciziile Consiliului interstatal al EvrAzEs (152, 169 și 224) și al Comitetului de Integrare al EvrAzEs (472), care adoptă decizii legate de identificarea mecanismelor de interacțiune dintre statelor Comunității. Pare interesantă abordarea organizației regionale EvrAzEs, care trebuie văzută ca fiind aceeași cu cea a Organizației ”Cooperarea Central-Asiatică”. Deasemenea prin decizia Consiliului statelor Organizației ”Cooperarea Central-Asiatică” din 18 octombrie 2004 (fără participarea Rusiei) a fost aprobată Concepția de creare a consorțiului aqua-energetic, elaborate de Banca Mondială. Analiza abordărilor OCCA și EvrAzEs în domeniul reglementărilor energetic și de apă ne arată că nu există nici o deosebire principială. Carta verde a perfecționării mecanismelor de interacțiune între statele membre al EvrAzEs în reglementarea apei și a energetiei în Asia Centrală reprezintă un plan etapizat de formare a unor condiții avantajoase comune de piață în procesul integării sectoarelor ce țin de administrația apelor și energetică a economiilor statelor din Comunitate. Aceasta conține trei etape pe care urmează statele să le parcurgă. Fiecare etapă corespunde unui nivel din ce în ce mai avansat de integrarea în sfera utilizării și exploatării în comun a resurselor energetic a râurilor transfrontaliere Sârdarya și Amudarya. În cadrul elaborării Cărții verzi au fost luate în considerație contextele și concluziile: * Strategia regională de utilizare rațională și eficientă a resurselor energetice și de apă din Asia Centrală (elaborată în anul 2003 în cadrul programului special ONU pentru economiile Asiei Centrale); * Concepția de creare al consorțiului internațional în domeniul energetic și al apelor; * Concepția formării unei piețe electrice și energetice a statelor membre din CSI; * Adresarea participanților de la Conferința Internațională de cooperare regională în bazinele râurilor transfrontaliere către guvernele țărilor din lume și organizațiile internaționale. În calitatea de direcții prioritare în cooperarea economică pot fi evidențiate următoarele: 1. Utilizarea rațională a resurselor de apă, asigurarea securității ecologice a regiunii. 2. Resursele de apă trebuie văzute ca fiind folosite în scopul irigării și elaborării de energie și electricitate pentru diverse necesități și în diferite perioade ale anului, se cere elaborarea de comun acord a utilizării regimurilor de apă, după posibilitate să fie luată în considerație cele mai optimale interese ale țărilor participante ale uniunii de integrare. Trebuie de remarcat faptul că la Congresul ecologic internațional de pe NEVA, care s-a desfășurat în perioada 17-18 mai 2012, la Sankt-Peterburg, organizat de Consiliul Federativ al Adunării Federale al Federației Ruse, Adunarea parlamentară a statelor din CSI, s-a discutat cooperarea interparlamentară în sfera de securității ecologice și a armonizării legislative pe care trebuie să le realizeze cei din Comunitatea Statelor Independente și din statele Consiliului Europei. Un alt obiectiv pe care și-a propus Congresul îl constituie dezvoltarea dialogului între reprezentanții oganelor guvernamentale, cercurile de afaceri, instituțiile de cercetare, organizațiile non-guvernamentale în vederea sporirii eficienței ecologice a statelor din CSI.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu