sâmbătă, 31 iulie 2010

Salvaţi Roşia Montană!

Petitie: “Petitie adresata Ministerului Culturii si Patrimoniului National pentru a refuza emiterea unui nou Certificat de Descarcare de Sarcina Arheologica in beneficiul firmei Gabriel Resources/Rosia Montana”

// Daca doriti ca si alte persoane sa afle despre aceasta petitie, le puteti trimite urmatorul link:


Promoveaza petitia! Semneaza petitia!

Petitie adresata Ministerului Culturii si Patrimoniului National pentru a refuza emiterea unui nou Certificat de Descarcare de Sarcina Arheologica in beneficiul firmei Gabriel Resources/Rosia Montana
17/07/2010

Ministerului Culturii si Patrimoniului National
Petitie adresata Ministerului Culturii si Patrimoniului National pentru a refuza emiterea unui nou Certificat de Descarcare de Sarcina Arheologica in beneficiul firmei Gabriel Resources/Rosia Montana
In atentia D-lui Ministru Hunor Kelemen.

REAMINTIND ca in urma intentarii unei serii de actiuni judecatoresti de catre reprezentanti ai societatii civile din Romania (Alburnus Maior),Certificatul de Descarcare de Sarcina Arheologica Nr.4 a fost anulat irevocabil de catre tribunalele romanesti si ca firma Gabriel Resources/RMGC, « detinatoarea » licentei de explorare si exploatare a zacamintului aurifer de la Rosia Montana, printre altele, intentioneaza sa solicite Ministerului Culturii si Patrimoniului National un nou certificat ,care sa inlocuiasca pe cel anulat de instantele judecatoresti;

REAMINTIND ca o serie de actiuni judecatoresti au fost intentate de catre reprezentanti ai societatii civile din Romania (Alburnus Maior) la tribunalele romanesti pentru suspendarea si anularea Certificatului de Descarcare deSarcina Arheologica nr.5, care este o complilatie a celor patru certificate de descarcare eliberate anterior , si ca instantele judecatoresti nu s-au pronuntat inca asupra meritului acestor actiuni ;

REAMINTIND ca fara acest certificat de descarcare de sarcina arheologica Gabriel Resources/RMCG nu-si poate incepe activitatile de exploatare a unei noi mine la Rosia Montana :

TININD CONT de argumentele expertilor in domeniul zacamintului auro-argentifer de la Rosia Montana, si in special ale Prof. cons. dr.Ioan Mârza, de la Departamentul de Geologie,al Universitatii Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca, care în calitatea sa de :
- profesor universitar cu o autoritate ştiinţifică recunoscută internaţional, în specialitatea Zăcăminte de minereuri, cu studii asupra zăcământului auro-argentifer de la Roşia Montană (pe care l-a vizitat de nenumărate ori şi cercetat în ultimii 50 de ani),
- conducător al unei excepţionale teze de doctorat cu această temă,
- referent ştiinţific al altei teze de doctorat cu tematică corespondentă,
- îndrumător de-a lungul anilor al multor lucrări de diplomă studenţeşti despre acest celebru zăcământ,
- cunoscător al geoarheologiei miniere de la Roşia Montană
- şi totodată de român,
afirma : « acordarea avizului de exploatare ar fi o greseala catastrofica, deoarece in inconstienta noastra, ne-am distruge cel mai de pret argument istoric al latinitatii poporului roman, ilustrat prin lucrari miniere bine conservate (subterane si de suprafata), datate ca fiind de peste 2000 de ani, probabil chiar si dacice( la suprafata),… dar in mod cert, romane(galerii romane trapezoidale sapate cu dalta si ciocanul) ;

TININD CONT ca, in ciuda unor programe de preventie arheologica (Preventative Archaelogical Programs) anuntate de Firma Gabriel Resources/RMCG, exploatarea zacamintului de aur din masivele vulcanice Cetate si Carnic, preconizat a fi integral valorificat, ar duce la distrugerea totala a acestor surse geologice devenite geoarheologice (vechi galerii romane si medievale care strabat acesti munti) ;

SUBLINIIND ca aceste galerii si lucrari miniere reprezinta un obiectiv de patrimoniu de o valoare arheologica inestimabila ;

SUBLINIIND ca dintre artefactele arheologice (unelte de minerit , obiecte auxiliare vietii si activitatii minerilor si familiilor acestora din perioadele antica , medievala si moderna, cimitire, stele funerare,etc.) doar o parte infima poate fi recuperata si expusa in muzee(majoritatea disparind sub puterea si coltii excavatoarelor)

EVIDENTIIND ca, in alte tari, existenta unui obiectiv de patrimoniu cu o valoare adesea mai mica decit cel al Rosiei Montane,reprezinta un motiv suficient pentru respingerea oricarui proiect, care ar pune in pericol obiectivul istoric, chiar daca proiectul ar putea demonstra beneficii economice ;

SUBLINIIND ca, un proiect cu consecinte fatale pentru un obiectiv de patrimoniu national si universal,de valoarea celui de la Rosia Montana,n-ar trebui sa fie aprobat nici in Romania pe baza calcului economic ; LUIND IN CONSIDERATIE totusi , argumentul economic , si
- acceptind ca realista suma de 4 miliarde $,in beneficii pentru Romania , anuntata de Gabriel Resources/RMCG, subliniem ca ele nu reprezinta decit 200$ pe persoana pentru intreaga viata a proiectului de 18 ani, sau, 11$ pe an pentru fiecare Roman ;
- subliniem de asemenea ca, conform conditiilor contractuale actuale, Statul Roman va incepe sa incaseze redevente (royalties) , numai la aproximativ 3 ani de la aprobarea proiectului ; in plus, aceasta redeventa nu este calculata in functie de pretul aurului, cum se intimpla in alte cazuri de proiecte similare ;
- subliniem de asemenea ca, eventualele dividente vor incepe sa curga abia dupa 6 ani de la inceperea proiectului, adica in 2016 , in cazul in care proiectul si-ar incepe operatiunile anul acesta;
- evidentiem de asemenea ca, exploatarea propriu zisa a aurului ar incepe abia dupa 30-36 luni de la inceperea operatiunilor si ca in urmatorii 2 ani dupa aceea , toate fluxurile monetare disponibile vor fi alocate lui Gabriel Resources, pentru rambursarea investitiilor de 1 miliard $, facute inainte si dupa aprobarea proiectului ;acesta este o practica neuzuala in proiecte industriale ;

SUBLINIIND ca cele 19 miliarde $ pentru o perioada de 18 ani , estimate de o firma de consultanta, care lucreaza pentru Gabriel Resources/RMGC,drept contributie a proiectului Rosia Montana la Produsul National Brut al Romaniei, sub forma de « activitati directe, indirecte si stimulatoare de alte activitati economice », nu reprezinta o prognoza sau o obligatie, ci o estimare standard a efectului multiplicator al oricarei activitati economice. Aceasta este o practica marketing uzuala atunci cind se doreste convingerea unei populatii reticente fata de beneficiile unui proiect.

REAMINTIND ca 66% din populatia Romaniei sondata de IMAS Marketing and Sondage, in aprilie 2009 este de acord sa se interzica folosirea cianurii in sectorul minier in Romania (esantion 1249 persoane , cu o eroare maximala de 2,8% ) si numai 8,2% accepta folosirea acesteia ,ceeace echivaleaza cu o opozitie larg majoritara fata de proiectul Rosia Montana (deoarece singura exploatare economica posibila a unei mine de aur este cea pe baza de cianura) ;
REAMINTIND ca Academia Romana, Biserica Ortodoxa Romana, peste 40 de organizatii din domeniul societatii civile, culturale si al protectiei mediului , numeroase personalitati romanesti si straine precum si multe milioane de romani s-au pronuntat impotriva proiectului Rosia Montana ;

SUBLINIIND ca UNESCO,prin organismul sau, Comitetul International al Monumentelor si Siturilor (ICOMOS) a luat in octombrie 2008 o pozitie oficiala in favoarea Rosiei Montana,declarand-o un « potential Sit al Patrimoniului Mondial,intrucat este o asezare miniera exceptionala cu un peisaj cultural de acelasi nivel » ; ICOMOS cere autoritatilor romane « sa intervina de urgenta pentru a asigura protejarea acestui sit » si « sa evalueze importanta lui culturala ,istorica, arheologica, arhitecturala, etnografica si spirituala in contextul patrimoniului cultural al Europei si al lumii. »(ICOMOS-16th General Assembly of ICOMOS,Quebec,Canada 30September-4 October,2008)

PRECIZIND ca petitia noastra da curs invitatiei la dialog lansata de Ministrul Economiei tuturor celor preocupati de proiectul Rosia Montana ;

NOI SEMNATARII ACESTEI PETITII AFIRMAM CU TARIE ca guvernul Roman trebuie sa se opuna proiectului de exploatare miniera de la Rosia Montana.
În mod concret, solicitam ca Ministerul Culturii si Patrimoniului National sa refuze emiterea unui nou Certificat de Descarcare Arheologica solicitat de firma Gabriel Resources/RMGC pentru inlocuirea Certificatului de Descarcare Arheologica Nr.4, anulat irevocabil de catre instantele judecatoresti din Romania ;
Solicitam, de asemenea, ca Ministerul Culturii si Patrimoniului National sa refuze emiterea oricarui alt document sau aviz ce ar permite inceperea operatiunilor de constructie si de exploatare a unei noi mine la Rosia Montana.
Solicitam ferm, colaborarea autoritatilor romane competente cu UNESCO si organismele sale, pentru evaluarea sitului Rosia Montana(Alburnus Maior) in vederea nominalizarii lui pentru Lista Patrimoniului Mondial.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu